In de zomer van 2017 zal de eerste IJsselbiënnale plaatsvinden, een groots cultureel toeristisch evenement. Er worden langs de Ijsselroute van Doesburg tot Kampen 30 tijdelijke kunstwerken gerealiseerd, die het verhaal vertellen van die bewuste plek. Het evenement zal de Hanzesteden en de andere aanliggende gemeenten in de schijnwerpers zetten. Er komt een rijk en gevarieerd aktiviteitenprogramma dat een breed, zelfs buitenlands publiek kan trekken.

Het thema van deze eerste biënnale is de klimatologische verandering en de impact hiervan op de omgeving en haar bewoners.

Heerde is met haar kernen Veessen, Vorchten en Wapenveld één van die IJsselgemeenten en met de komst van de Hoogwatergeul, die in februari 2017 plechtig wordt "geopend", het levend voorbeeld van de impact van klimaatverandering op de leefomgeving van onze gemeente. Wij vinden het alleszins de moeite waard dat het verhaal dat daarover verteld kan worden en gehoord wordt. Deelname biedt ons ook volop de gelegenheid om Heerde als Cittaslow gemeente te representeren.

Tot onze verbazing bleek Heerde echter (nog) niet aangehaakt als deelnemende gemeente!

In de commissievergadering van 20 september hebben we dit bij de wethouder Cultuur aan de orde gesteld en gevraagd naar het waarom.  De wethouder van Cultuur, Jan Berkhoff zegde de commissie toe om hierop te acteren.

Onze fraktie heeft daarop nog via een brief aan het hele College bepleit om dit collegebreed en met voortvarendheid op te pakken. Bij navraag bij de organisatie van het evenement bleek dat betrokkenheid vanuit Heerde zeer welkom is.

D66/GroenLinks vindt dit een kans van formaat, die we niet mogen missen!