Glasvezel is een netwerk dat het mogelijk maat een snelle communicatie verbinding te maken voor Internet, TV en dergelijke. In de steden is dit al ruim beschikbaar.
Glasvezel in het buitengebied van Epe, Heerde, Hattem en anderen komt dichter bij. Inmiddels is de ingeschrijving voor belangstellenden geopend. Als 50% van de bewoners dit wil wordt het in het buitengebied aangelegd.

Het kaartje op Google Maps laat zien waar al inschrijvingen zijn. Het zou mooi zijn als u wat tijd besteedt aan de lege plekken bij u in de buurt om de 50% te gaan halen.

Overigens kunt u zich ook als ambassadeur aanmelden bij de stichting Breedband Noord Veluwe info@breedbandnv.nl of op de website van de gemeente Epe.
Maar als we allemaal een beetje ambassadeur worden moeten we toch sneller alle adressen kunnen benaderen.

Hieronder de inschrijflink en nog wat links en informatie van de gemeente Epe.

Via deze link kunt u zich registreren als belangstellende.

Via deze link is de kaart te benaderen waarop u kunt zien welke adressen gereageerd hebben.

Wat is glasvezel? Informatie filmpje van provincie Gelderland (2013)

Onderstaande informatie staat op de website van de gemeente Epe.

Ondertekening convenant glasvezel buitengebied tussen 11 gemeenten, Stichting Breedband en CIF

Op 22 juni tekenden de gemeente Epe met (Communication Infrastructure Fund) CIF en andere gemeenten op de Noord- en Oost-Veluwe een convenant, die maakt de weg vrij om met de inschrijfperiode en de aanleg van start te gaan.

Met CIF en elf gemeenten zijn er afspraken voor de aanleg van snel internet. De ambitie is om met de aanleg van een glasvezelnetwerk 40.000 aansluitingen in het buitengebieden op de Veluwe te realiseren. In de afgelopen maanden is hierover overeenstemming bereikt met de Elburg, Ermelo, Hattem, Heerde Nunspeet, Oldebroek, Putten, Apeldoorn, Brummen, Epe en Voorst. Volgens wethouder Joop Nuys is glasvezel een onmisbare voorziening voor de leefbaarheid van ons buitengebied, nu en in de toekomst. Het is  nu aan de bewoners om deze kans met beide handen aan te grijpen.

50% moet meedoen!
Er wordt dit jaar nog gestart met de inschrijfperiode in het eerste deelgebied. Het doel is dat de aanleg eind 2018 in de elf gemeenten is afgerond.

De voorwaarde om te kunnen starten met de aanleg is wel dat minimaal 50% van de inwoners in het buitengebied moet meedoen. Dit betekent dat ze een abonnement bij een van de dienstaanbieders moet afnemen. De inwoners kunnen kiezen uit diensten van verschillende aanbieders. Waarschijnlijk dezelfde als nu ook op het glasvezelnetwerk actief zijn; Caiway, CBizz, Fiber, Solcon en WeServe. Naast een abonnement bij een dienstaanbieder betalen de bewoners een vastrechtvergoeding van € 9,95 per maand. Pas als die 50% wordt gehaald volgt de aanleg.

De volgende stappen
De elf gemeenten vormen een uitgestrekt gebied. Het is daarom gewenst dat de realisatiefase goed gecoördineerd wordt. Hiervoor wordt een stuurgroep ingesteld met vertegenwoordigers van de gemeenten, CIF en de Stichting Breedband. Eén van de eerste stappen zal zijn om het gebied te clusteren in werkgebieden van ongeveer 3000 aansluitingen. Daarnaast onderzoeken aannemers de komende maanden het gebied (´schouwen’) zodat de ruim 5.000 kilometer lange glasvezel zo efficiënt mogelijk aangelegd kan worden. Deze factoren zijn belangrijk om de uiteindelijke kosten zo laag mogelijk te houden.