Een oplettend buurtbewoner zette GroenLinks op het spoor voor vragen in de gemeenteraad over de conditie van het fietspad langs de Jagtlustweg. Daar zijn de paaltjes en de tussenberm verdwenen en is het fietspad niet meer te onderscheiden van de rijbaan.
antwoorden wethouder Van Nuijs
Het fietspad langs de Jachtlustweg is in 2010 door de gemeente verbreed. Dat is naar 1,20 m gebracht. Voor die tijd was dat 60 cm. Het is bovendien voorzien van een nieuwe deklaag. Bij die reconstructie is besloten om de paaltjes niet terug te plaatsen, want dit maakt het machinaal maaien beter mogelijk. Het is eigenlijk een bezuinigingsmaatregel op het beheer. Met paaltjes moest dit in het verleden handmatig gebeuren.
De Jachtlustweg heeft een verblijfs-functie. De verkeersintensiteit van het gemotoriseerde verkeer is laag. Dit maakt het mogelijk om deze oplossing hier toe te passen. Dat komt omdat wij in het recente verleden meerdere keren door fietsers aansprakelijk zijn gesteld omdat zij in aanraking zijn gekomen met deze paaltjes.
oorspronkelijke situatie herstellen ?
Nee, de paaltjes worden voorlopig niet meer teruggeplaatst. Het is de bedoeling om de Jachtlustweg in 2012 opnieuw te schaven en te profileren. Hierbij wordt het fietspad 5 cm hoger dan de rijbaan gelegd. Hierdoor wordt het fietspad beter van de onverharde weg gescheiden.
fietsers aan de verkeerde kant ?
Dit is een oplossing die bij veel recreatieve fietspaden langs onverharde erftoegangswegen in ons
buitengebied wordt toegepast. Ik neem aan dat u dat als fervent fietser weet. Het beperkte dwarsprofiel van deze zandwegen maakt het vaak niet mogelijk om aan beide zijden van de rijbaan een fietspad aan te leggen. Een eenzijdig fietspad in twee richtingen is voor dezeonverharde wegen, met een veelal lage verkeersintensiteit, een acceptabel alternatief.
gelijke of gelijksoortige situaties ? Voorbeelden zijn onder andere recreatieve fietspaden langs de Hertenkampweg, de Hanendorperweg, het Van Manenspad, de Langeweg, de Tepelbergweg en de Woesterbergweg.
hoe gaat het bij de andere situaties ? In 2011 wordt gestart met de realisatie van een fietstotaalplan voor Epe. Op basis van een inventarisatie van onze bestaande fietspadennetwerken en het vigerend landelijk en regionaal fietsbeleid, wordt er een categorise-ringsplan voor ons fietspadennetwerk ontwikkeld.Bovenlokaal, lokaal, enzovoorts. Er wordt per categorie fietspad bepaald hoe het vorm wordt gegeven: dwarsprofiel, inrichting, bewegwijzering, enzovoorts. Er wordt bepaald welke fietsverbindingen er nog gerealiseerd moeten worden om ons fietspaden-netwerk weer compleet te maken.Zo is al voor eenzijdige recreatieve fietspaden op het bovenlokaal netwerk bepaald dat deze een breedte hebben van 2 m. Het Fietstotaalplan resulteert uiteindelijk in een eenduidig ingericht fietspadennetwerk en een besparing op de kosten voor beheer en onderhoud.
Het Fietstotaalplan wordt integraal in samenspraak met een klankbordgroep – die bestaat uit de Fietsersbond, de ANWB, de VVV enzovoorts – en een interne werkgroep ontwikkeld.
reactie GroenLinks De paaltjes komen niet terug, wel wordt het fietspad verhoogd…Maar dan is er weer een klein randje waar je gemakkelijk vanaf fietst. Je weet eigenlijk niet waar het fietspad is. We begrijpen best dat je pijnlijk in aanraking kunt komen met een paaltje. Daar kunnen we ons alles bij voorstellen, maar de situatie is nu toch zo dat autoverkeer dat zich daar – als we het nu over de Jachtlustweg hebben – in oostelijke richting beweegt, geen verschil ziet tussen fietspad en rijbaan. Autobestuurders kunnen nu niet zien waar de rechterkant van de weg voor hen ophoudt. Zij zullen dus het fietspad gaan berijden. Dat levert een onderhoudsprobleem met het fietspad dat duurder is dan het voordeel dat wordt bereikt door de maaibesparing.
oproep We roepen GroenLinksers met een goed idee voor een zichtbaar fietspad als onderdeel van een zandweg op om dat bij ons kenbaar te maken.