Het coalitieakkoord 2018 – 2022 “Sociaal, duurzaam en verbindend”, dat 7 van de 10 gemeenteraadsfracties in 2018 met elkaar vaststelden, wordt deze bestuursperiode onverkort uitgevoerd. Ook het collegeprogramma dat hierop is gebaseerd wordt ongewijzigd voortgezet. Dat hebben Nieuwe Lijn, CDA, SGP/ChristenUnie, GroenLinks, PvdA, Gemeentebelangen Epe en Epe Liberaal bevestigd, nadat wethouder Robert Scholten van Nieuwe Lijn op 18 februari zijn functie heeft neergelegd.

De partijen en de wethouders zien voldoende aanknopingspunten om de goede samenwerking en de vele werkzaamheden te continueren. Niet alleen bieden het coalitieakkoord en het collegeprogramma hiervoor meer dan voldoende basis, ook de aanpak van de coronacrisis is zeer urgent. Recent heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met het beleidskader Herstel- en stimuleringsagenda coronacrisis, waarbij bijna € 5,4 miljoen beschikbaar is om lokale ondersteuning te bieden aan verenigingen, instellingen en ondernemers.

Nieuwe Lijn draagt wethouderskandidaat voor

De partijen en de wethouders menen dat in Epe geen sprake is van een bestuurscrisis. Wel vinden zij dat het noodzakelijk is om met elkaar te spreken over de huidige bestuurscultuur. Dit omdat in de afgelopen periode het aanzien van de gemeente Epe geschaad is door verschillende, vervelende incidenten.

Nieuwe Lijn heeft aangegeven deze week een nieuwe wethouderskandidaat te zullen voordragen, die zo mogelijk op 18 maart door de gemeenteraad kan worden benoemd.